Beste manier om aquarium schoon te krijgen?

Overige aquariumbewoners als slakken en onderwerpen al dan niet in combinatie met kreeften en garnalen.

Moderators: Moderators, Beheer

Beste manier om aquarium schoon te krijgen?

Berichtdoor Libra op za 03 jul 2010, 23:20

Hallo allemaal,

Mijn vriend heeft via via een aquarium gekregen (heb hem met 'het' virus aangestoken geloof ik :bloos: ) Opzich een mooie bak, alleen zat deze helemaal vol met alg(en)..We hebben de bak aardig schoon kunnen krijgen, alleen heeft de vorige eigenaar er een soort filterkap ingelijmd (in de hoek) waardoor je het filter mooi weggewerkt is. Mooi, dat wel..alleen zit deze nét niet tegen de zijruit aan, waardoor hier dus ook van alles tussen kan groeien :glare: Hier kunnen we dus ook niet bij om de alg te verwijderen :grrrr:
De kap weghalen kan/willen we liever niet..
Iemand tips of ideeën om dit op e.o.a. manier toch schoon te krijgen??

Alvast bedankt!!! :up:

Groetjesss,
Libra
Het onmogelijke gebeurt direct, wonderen duren even...
Libra

Re: Beste manier om aquarium schoon te krijgen?

Berichtdoor henk op zo 04 jul 2010, 08:40

Hoi

Volgens mij is ontsmetten met Aluin een optie. Wel slim om even verder te informeren hoe dit het beste kan.
Is een oudere wetse manier.
Als je een "algenbak" overneemt dan zit die vol met veel "sporen" van algen. En die blijven in ruste tot je de bak weer opstart. Mijn ervaring is dat je bij het starten direct moet werken aan je bacterieen huishouding.
Water "enten"uit een goed draaiende bak. Ook het toevoegen van "bacterial" geeft een goede versnelling van de bacterieen cultuur. Dit versnelt het opstarten en haalt voedsel weg voor de algen. De bacterien breken het voedsel af dat de algen nodig hebben.
Verder is de concurentie in de voedselketen voor algen het toevoegen van veel snelgroeiende waterplanten de beste manier. Prop de bak maar vol met die kleine mixjes van waterplanjes die je over al kan kopen.
Dat is de goedkoopste manier om aan je plantjes te komen. Later kan je die soortjes apart zetten en heb je meteen een paar mooie groepen plantjes.
Het is een uitdaging om zo een bak weer tip top in orde te krijgen. Leuk als de vorige eigenaar later ziet hoe mooi zijn bak geworden is. :) Wel veel plantjes in de bak houden want anders keert het algenprobleem gewoon weer terug.
Veel plesier met deze uitdaging.
henk

Berichtdoor Ingrid op zo 04 jul 2010, 08:43

Leuk dat je vriend ook aan een aquarium gaat beginnen :D
Ik heb geen idee hoe je de alg weg kan krijgen, misschien met chloor maar of je dat er dan weer goed tussenuit gespoeld gaat krijgen?
Misschien valt de alg niet meer zo op als het aquarium eenmaal gevuld en ingericht is?
Groetjes, Ingrid

Kreeft-Garnalen.nl De Kreeften en Garnalen database.
Ingrid

Berichtdoor black-katana op zo 04 jul 2010, 16:29

je kunt ook een lang stuk stanleymes gebruiken van zo'n afbreekbaar stanleymes. gewoon even openmaken en een nieuw stuk eruit halen.

de alg even nat maken en je schraapt het er zo af, is mijn ondervinding. Wel voorzichtig natuurlijk anders krijg je krassen.

en verder ben ik het met het bovenstaande eens, gewoon laten zitten, of het verwijnt vanzelf of het valt helemaal niet zo erg op.
Als je blijft doen wat je altijd al deed, zal je krijgen wat je altijd al kreeg...
black-katana

Berichtdoor Sannie op zo 04 jul 2010, 21:20

Halamid en zuur water werkt erg goed (in ieder geval ontsmettend). Dat is wat ze veel in de handel ook gebruiken. Halamid zijn een soort chloortabletten en het zure water kan je dan creeeren door er een dosis eikenextract in te doen. Hier vielen de algjes toen zo van de ruiten af. Tegenwoordig doe ik bij een gebrek aan halamid ook wel gewone dikke bleek. Als je goed naspoelt kan dat geen kwaad (spreekt voor zich dat je wel moet ventileren bij gebruik van chloor en niet erboven moet gaan hangen en het inademen!) alleen of dat net zo ontsmettend werkt als halamid durf ik niet te zeggen :)

Een bak van een vreemde zou ik overigens altijd ontsmetten, maar dat komt misschien omdat ik gewoon veel pech heb gehad in de vissentijd nog met gezellige ziekte-uitbraken :mrgreen:
Groetjes Sanneke
Sannie

Berichtdoor Libra op ma 05 jul 2010, 13:10

Bedankt voor jullie reacties! :up: :up:
We zijn er nog niet helemaal uit op welke manier we de bak gaan schoonmaken, maar in ieder geval is de filterkap er al 'vanzelf' afgekomen :whoohoo: , dus dat maakt het al een stuk makkelijker wat betreft het schoonmaken! Denk dat we dan voor de chloor manier gaan :)
Zodra alles schoon is, ingericht en draaiend dan post ik hier wel ff een fotootje ;)
Nogmaals ....THANKSSSS!

Groetjess,
Libra & Co.
Libra

Berichtdoor Libra op wo 28 jul 2010, 00:49

Zoals beloofd even een foto van de (voorheen algen) bak! Helaas zagen we pas toen de bak helemaal schoon was hoeveel krassen er in zaten.. :verveel: Maar goed, het is hoe dan ook toch een mooie bak geworden, vergeleken met hoe ie eruit zag..(helaas heb ik daar geen foto's van..)

Nog wel een klein beetje aan de 'kale' kant, maar dat komt allemaal nog wel. De 'opstart-plantjes' gaan er t.z.t. nog wel uit hoor.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

De eerste bewoners..En nee, het visje op de achtergrond is geen kogelvis! Gewoon een (goud?)tetra met een beetje overgewicht :whaha: :whaha: Deze zaten eerst in mijn aquarium, maar komen hier echt veel beter uit qua kleur..al is dat hier niet te zien van de voorkant! ;)
Verkleinde Afbeelding

Groetjes,
Libra
Libra

Berichtdoor Libra op wo 28 jul 2010, 00:50

Whahaha, zie nu dat de foto's te groot zijn en dat het visje niet eens op de foto staat! :bloos:
Libra

Berichtdoor Myfish op wo 28 jul 2010, 01:01

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

zo zijn ze iets beter op maat :D dit kan je doen door i.p.v. img te gebruiken, rimg te gebruiken, die past het formaat automatisch aan aan het forum :)

leuk bakje al :lol: die dikke tetra lijkt haast wel een gup zo :up:
Knutselsmurf zegt u gedag

groeten jeroen
Myfish

Berichtdoor Libra op wo 28 jul 2010, 01:06

Heej, thanksss! Daar kwam ik dus te laat achter :bloos: en wilde dit net gaan doen, maar dat hoeft nu dus niet meer! Bedankt knutselsmurfje!! :up: :up:
Libra

Berichtdoor Veronica op wo 28 jul 2010, 11:31

Leuk bakje is het al geworden zo! :up2: Mooie cory's ook :verliefd:
Veronica

Berichtdoor ferry1978 op wo 28 jul 2010, 21:01

Is een erg leuke bak geworden. Zal wel aardig wat werk hebben gekost?
groetjes,
Ferry
ferry1978

Berichtdoor Libra op do 29 jul 2010, 11:49

Het heeft inderdaad aardig wat werk gekost pffffff! Het hout heeft dagen lang in een bak met water gestaan (wel water steeds ververst) en toen het stuk in het aquarium ging bleef het nog drijven :grrrr: Uiteindelijk heeft het zich helemaal volgezogen en zonk..2 dagen later zat er zo'n witte waas overheen :bang: Dus maar weer uit het aquarium gehaald, schoongeborsteld met heet water, teruggezet en 2 dagen later weer hetzelfde verhaal :sad: Nog een keer eruit gehaald en nu lijkt het na 3 dagen weg te blijven...Laten we het hopen!!
Ook het verwijderen van de algen was een hels karwei, maar het is het wel waard geweest..Denk dat de vorige eigenaar niet weet wat ie ziet! :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes
Libra&Co.
Libra

Berichtdoor komkommer op do 05 aug 2010, 22:41

mooie bak geworden hoor :up:
komkommer

Keer terug naar Overige aquariumbewoners en onderwerpen