Leeftijd van veilig vervoeren?

Plaats hier je vragen over het kweken met zoetwaterkreeften

Moderators: Moderators, Beheer

Leeftijd van veilig vervoeren?

Berichtdoor Anneloog op zo 18 jul 2010, 15:24

Ik heb een tijdje terug een koppeltje jonge cpo aan mijn moeder gegeven die zij in een speciaal voor hun ingerichte aqua cube heeft.
Nu was mijn moeder al een tijdje een van de kreeftjes kwijt dus zij dacht dat die dood was.

Donderdag ben ik dus bij haar langs geweest en ben maar eens goed gaan kijken en wat zie ik ze is niet dood maar zeer hoog zwanger en de hele tijd dus al verstopt onder een maansteen. :whaha:
Hartstikke leuk maar ja de cube is natuurlijk veel te klein voor baby cpo.

Gelukkig heb ik wel ruimte voor de baby's maar we kunnen de mama cpo nu niet meer uitvangen omdat het al kleine kreeftjes onder haar staart zijn.
Nu vraag ik me nu dus af vanaf wanneer kan ik ze veilig uitvangen en bij mij in een groot aqua onder brengen?
Ik zal ze op de fiets moeten ophalen en zal ze dan vervoeren in een koeltas want mijn moeder woont niet bij mij in Harderwijk maar in Ermelo (dorp naast Harderwijk)

Nu hebben we al extra schuil mogelijkheden gemaakt voor de baby cpo en is het afwachten hoe wat waar.
Mama cpo is namelijk nog niet volgroeid dus extreem veel jonkies zullen het niet zijn, maar ze was wel echt vol en hoog zwanger dus gok zo'n 10+ jonkies onder haar staart.

Hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven want ik wil wel graag de kleintjes een kans geven helemaal nu ik zelf alleen nog maar vrouwen cpo heb en dus graag ook weer een mannetje wil.

groeten Annewil
vuurtjes, wp, citroentjes, japonica, bijtjes, waaierhandjes, bab's, cr, cpo, vaskesjes, rasboras maculata, brigittae, cory. habrosus, pygmaeus, endler's, diversen slakken.
Anneloog

Re: Leeftijd van veilig vervoeren?

Berichtdoor jarik op zo 18 jul 2010, 15:26

Als ze +/- 2 cm. groot zijn moeten ze vervoerd kunnen worden, als ze op die grootte een reis van Indonesiƫ naar Nederland overleven zal Ermelo-Harderwijk wel lukken ;)
jarik

Berichtdoor Anneloog op zo 18 jul 2010, 21:14

Kan het niet eerder als laat zeggen een week of zo na de bevalling?
Ik ben namelijk bang dat hoe langer ze bij Pa en Ma in die cube zitten hoe minder het redden.
Zelf baal ik dat ik het te laat heb gezien dat ze zwanger is en dat mijn moeder het echt niet door had/zag anders had ik haar gewoon vlak na het zien overgezet naar mijn 70 liter aqua maar goed das achter af gedacht.
Wacht nog ff op meerdere adviezen en natuurlijk op de bevalling.

groeten Annewil
vuurtjes, wp, citroentjes, japonica, bijtjes, waaierhandjes, bab's, cr, cpo, vaskesjes, rasboras maculata, brigittae, cory. habrosus, pygmaeus, endler's, diversen slakken.
Anneloog

Berichtdoor Puckje op zo 18 jul 2010, 23:47

waarom vis je niet pa en ma uit de cube?
mijn ervaring met jongen opkweken in een nano is dat dit super goed gaat!!!
Groetjes Jorine
Groetjes Jorine
Puckje

Berichtdoor Ingrid op do 22 jul 2010, 13:10

Ik heb een keer al mijn Cambarellus texanus van bak verhuist en daar zaten kreeftjes tussen van 5mm en dat ging prima.
Later is die hele groep naar Sannie gegaan, weer met jonkie's van 5mm en volgens mij zijn die allemaal levend aangekomen.
Groetjes, Ingrid

Kreeft-Garnalen.nl De Kreeften en Garnalen database.
Ingrid

Berichtdoor Sannie op do 22 jul 2010, 13:11

Ja dat ging prima hoor en overwennen doe ik ook niet aan, dus ze kunnen echt wel tegen een stootje :mrgreen:
Groetjes Sanneke
Sannie

Berichtdoor Anneloog op vr 23 jul 2010, 19:11

Nou mijn voorspeling naar mijn moeder toe kwam uit Dinsdag is mama cpo bevallen en vandaag heb ik de ouders maar uitgevangen.
De baby cpo zijn te klein en de bak te vol met plant enzo dus wacht ff tot de ukkies gegroeid zijn voor ik de bak afbreek :whaha: .
Maar vandaag zagen we zeker 3 a 5 kleine cpo scharrelen dus nu afwachten hoeveel het er echt zijn.

groeten Annewil
Anneloog

Berichtdoor jarik op vr 23 jul 2010, 19:35

Ze waren inderdaad echt heel klein, zijn de ouders veilig overgekomen?
jarik

Berichtdoor Anneloog op vr 23 jul 2010, 19:57

Ja :D , Pa en Ma cpo zijn veilig en wel in hun oude bak terug gekomen.
Ik heb ze maar terug gezet in de rommel cpo bak waar ze ook in zijn opgegroeid voor ze naar mijn moeder gingen.
Nu ff afwachten of de 3 (kleine) vrouwen die daar nog wonen dat ook waarderen en wie weet ook wel op gegeven moment eens zwangere bij mij nu er een Man bij zit :D dat zou ik wel leuk vinden.

groeten Annewil
Anneloog

Berichtdoor jarik op vr 23 jul 2010, 20:06

Zou inderdaad wel leuk zijn, na de CPO sterfte bij jou, dat er een aantal zwangere rond lopen over een tijdje.
En dan heb ik tenminste een adres waar ik ze vandaan kan halen :whaha:
jarik

Keer terug naar Het kweken met (dwerg)kreeften